Scooters, casino, waterpret en gezelligheid - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Jager - WaarBenJij.nu Scooters, casino, waterpret en gezelligheid - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Jager - WaarBenJij.nu

Scooters, casino, waterpret en gezelligheid

Blijf op de hoogte en volg Karin

05 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Hola iedereen,

Bijgekomen van mijn voorgaande, lange verhaal waar geen eind aan kwam?
Hier dan weer nieuw leesvoer!

Scooters huren in Paramaribo is niet te doen?! Echt wel! Lekker een dagje met scooters door de stad racen, zigzaggend tussen de gaten in het asfalt door, hobbelend over de zandweggetjes naar plantages en sjezend langs de andere toeristen die alles zwetend op de fiets doen. Misschien klinkt het nou ook nog wel leuker op papier dan dat het echt was haha. Al deze ideeën hebben we wel waar gemaakt, maar het idee om drie plantages of meer te nemen mocht niet zo wezen. Na één plantage kregen we namelijk pech.. Mocht ik het ook nog eens op mijn kop krijgen van mijn lieve medereizigers omdat ze dachten dat ik hem had verzopen. Aangezien ik na elke drempel er meteen alweer vandoor ging. De scooter hield eerst al wat in, waar niemand wat van geloofde. En sja.. toen viel die gewoon uit, PAF. Dus maar langs de kant in de volle zon en wachtend tot de scooter ‘niet meer verzopen was’. Nou we hebben het geweten ..

Na drie kwartier kwam er iemand stoppen en deze zou hulp voor ons halen. 5 min. Later hadden we een verlaten huis bewoonbaar gemaakt met 4 zwetende Hollanders. Een half uur later kwamen de hulptroepen maar ze konden ook niets wijzer worden van wat het probleem nou was.
Na nog een half uur beraden en inmiddels al tig keer de scooter opnieuw proberen te starten het scooter verhuur bedrijf gebeld met een krijs om hulp. Nog een uur later kwam deze slimme man, zonder truck en denkend dat die het wel kon fixen, er ook achter dat de scooter niet gerepareerd kon worden. Tel er dus nog maar een uur bij op en uiteindelijk zaten we dan met zijn vieren in het busje wat zijn beste levensjaren al had gehad. Rick en ik opgepropt achterin het busje om de scooters vast te houden terwijl Linda en Leonie (huisgenootjes) lekker comfortabel voorin zaten te chillen (ahum!) op naar huis!

Leuk heh! Netjes het geld terug gekregen en uiteindelijk allemaal weer bijgekomen van deze zware avontuurlijke dag. Later die week nog samen met Rick de rest van de plantages gezien. Gezellig!!

Wat ik jullie niet vertel, is dat ik een minuscuul klein ongelukje heb gehad.. meteen de eerste 5 min van de eerste dag dat we de scooters huurden. Niets aan de hand, maar nu na een maand is mijn been nog steeds paars en ..best wel.. dik. Heel fijn..

Cola Kreek! Een kreekje waar het water lijkt op cola. Het is bruin/donker van kleur, men zegt dat dit komt door de bladeren die in het water zijn gevallen..
Erg gezellig was ‘t, maarrrr wat je hier dus vooral even moet weten.. is dat je hier juist niet komt om in bikini te liggen en bruin te worden, maar gewoon komt MET kleren aan en gaat eten. Hihi..
Al met al, we zijn al blank.. en dan lig je daar ook nog met drie vrouwelijk schoon in bikini. Gelukkig hadden we een man bij ons ;). (stiekem is er nog een foto gemaakt van Leonie toen ze sliep hahaha...)

Deze maand twee keer bij een familie geweest. Bij mijn personal driver wat gegeten met zijn allen en later nog eens mee met ons nieuwe huisgenootje, gewoon even wat drinken. Is interessant, om eens te zien hoe men hier leeft. Natuurlijk ook deze maand nog een traantje weggepinkt bij het vliegveld aangezien Rick alweer naar Nederland vloog!

En toen was het shoppingggg timee! Hier in Param. Kun je niet goed shoppen?! HEUST. Op met Leonie (huisgenootje) naar de Hermitage malls. Helaas een beetje meer geld uitgegeven dan we wilden (nodig was), maar ’t was geslaagd. Ook weer, jaja zoals gewoonlijk, uren gedaan over welke maat schoenen ik nou moest. Een halve maat kleiner of een halve maat groter ?! Hmmm……
Een paar dagen later ook alsnog geruild (bij een andere winkel) voor een maatje kleiner hihi…
Jap.. that’s me. Ook laatst al uren gedaan over welke kleur ketting nou het beste bij me stond haha..

Verveel je je op een avondje?! Neuh hoor.. verzin gewoon wat leuks! Op naar het casino dus, waarvan hier toch in elke straat vier zitten. Kieskeurig als we waren (met huisgenootjes) een casino uitgezocht: niet te luxe, maar wel gratis drank. Uiteindelijk dus met een paar sapjes, spelletjes en ons doel behaald (vooral niet teveel geld uitgeven, maar wel drinken!) op naar ’t uitgaansleven. Erg leuk hoor, uitgaan hier! Ook nog even de salsa mogen beproeven. Helaas vond mijn rug het minder leuk, driemaal achter elkaar een avondje weg. En dus op zoek naar een fysio! Na lang zoeken een fysio gevonden, ben er nu twee keer geweest. Inmiddels ook alweer een andere fysio gezocht aangezien ik niet helemaal tevreden was. Mijn nieuwe fysio ben ik erg te spreken over. Heb nu alleen wel mijn rug ingetaped! Dit moet vier dagen zitten en het is best vermoeiend moet ik zeggen!! Het maakt mijn rug erg moe en het straalt uit naar mijn benen. MAAR, ik voel al wel verlichting in pijn en dat is het zeker waard!!! Deze fysio wil eerst mijn pijn verlichten, en dan eind oktober met mij mijn rug gaan trainen. Ik denk dat dit wel eens zou kunnen werken! Ik moet nu voornamelijk rust hebben, om ook mijn whiplash te kunnen laten herstellen. Dus mijn fitnessabonnement kan ik hier even later voor wat het is!!

Weer even wat anders.. Iets wat je ook zeker ooit eens mee moet maken, en vanaf dan nooit meer in Nederland gaat doen is de bioscoop. Lekker met Linda (huisgenootje) naar een echte vrouwenfilm geweest. Nou en dat kon je horen! De hele zaal was aan het juichen als er een mooie man in beeld kwam, of als er een lachwekkend stukje kwam was de hele zaal UIT-BUN-DIG aan het lachen. GE-WEL-DIG!!!! Haha, we hebben aardig wat om ’t publiek gelachen.

Maandag is Lotte (ook ‘n stagiaire hier in SU) jarig en vierde dit vrijdag. Dat vierden we op de echte befaamde PARTYBUS! Deze bussen zijn in Nederland echt een no-go. Het is een londen-type-of-bus met een open dak, KEI-harde muziek en feestende partygangers. Deze bussen maken mij ook altijd wakker als ze langs ons huisje (mijn kamer is aan de straatkant) rijden. Ook zijn er hier stoplichten voor de deur/mijn kamer. Dus ik mag er altijd extra van genieten! Ze bounchen me gewoon uit me bed haha, de bass staat zeker op 100%!!! Hihi.. eerst gegeten met 30 man bij “t Vat, daarna op de bus en nog een sappie in een club.

Dit weekend verder nog naar whitebeach met een groep. En dan is het weekend alweer bijna voorbij! Het gaat goed hier met mij, vermaak me prima zoals jullie kunnen lezen. Ben ook erg blij dat er nu wat vordering is met mijn rug. Sliep al een tijdje niet goed namelijk.
Verder gaat het op mijn stage ook prima. Leuke collega’s en lekker zelfstandig te werk kunnen! Voor wie nog niet weet wat ik hier kwam doen, nog even een opsomming.

- 2 procedurehandboeken opstellen/schrijven (voor bedrijf 1 en bedrijf 2)
- 2 kwaliteitshandboeken opstellen/schrijven (voor bedrijf 1 en bedrijf 2)
- 2 HACCP handboeken opstellen/schrijven (voor bedrijf 1 en bedrijf 2)
- Marketing bij de handboeken in betrekken
- De handboeken implementeren in de praktijk
- Kwaliteitsteam samenstellen, leiding aan geven en motiveren (voor implementatie in de praktijk)
- D.M.V. een interne audit ‘ISO Proof’ controleren en hiervoor aanbevelingen e.d. schrijven

Het is aardig wat, jaja ik weet het, maar goed, weer een uitdaging! Het is ook wel grappig om te zien hoe hier gewerkt wordt. Je stapt in een tijdmachine en gaat een stukje terug in de tijd. Er wordt veel gehandeld en via via.. Alles gaat mondeling, er worden bijna geen contracten opgesteld en overal waar je iets koopt wordt je geholpen door medewerker 1, die je boodschap aanneemt, medewerker 2, die je boodschap verrekent en medewerker 3 die het voor je inpakt. Soms loopt medewerker 4 met je mee als je veel hebt ingekocht. Misschien wel wat teveel van het goede, maar zo kunnen ze elkaar controleren en wordt er hier werkgelegenheid gecreëerd. Ook krijg je hier nog kwitanties met vaak twee of drie stempels van twee/drie verschillende medewerkers.

Ook bijvoorbeeld het parkeren hier, als je je auto kwijt wilt (vooral in de avond) en aan het zoeken bent voor een plekje dan komt er een man die het niet zo rijk heeft (lees junk) die je naar een plekje brengt. Natuurlijk geef je hem hiervoor geld. Mocht je zelf een plekje zoeken en ook nog eens niet betalen?! … ik zou het maar gewoon lekker wel doen voor die 1 of 2 SRD die je hem geeft haha..

Het verhaal is alweer lang genoeg.. Fijne week iedereen!

Buen dia!

Liefs

Ps. Ik vertelde over de tape op mijn rug.. en over dat ik het weekend naar whitebeach (strandje) zou gaan.. Het is zwarte tape en het valt zeker op. Oh jee!! Dat wordt lachen …