Een duik in het bos - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Jager - WaarBenJij.nu Een duik in het bos - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Jager - WaarBenJij.nu

Een duik in het bos

Blijf op de hoogte en volg Karin

05 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Hola todos,

Met de billen bloot!
Terwijl jullie je langzamerhand met warme chocolademelk en extra dekentjes warm houden om mijn waarbenjij verhalen te lezen.. lig ik nog lekker met mijn billen bloot in het vuur. Inmiddels alweer afgekoeld aangezien dit verhaal nooit online word gepost.. Maar toch leuk om even te vermelden. # ZON ZON ZONNN

Ik ben sinds mijn vorige verslag veel weggeweest en veel activiteiten zullen nu niet genoemd worden. Ik weet het allemaal niet meer namelijk, haha. Maarrr desondanks.. zal ik toch een poging wagen!

Vorige maand met een aantal meiden naar Cola Kreek geweest (jaja, nogmaals) waar ik heerlijk in het zand heb gelegen voor tien minuten aangezien meerdere zandvlooien mij meteen verwelkomd hebben. JEUKEN!%@#! Vervolgens maar in de hangmat gaan liggen bij een hutje wat al verhuurd was maar waar niemand op kwam dagen, ideaal.

160 jaar Chinese immigratie werd gevierd in Suriname. Dit hebben Linda, Leonie en ik geweten. Er was een praalwagen- en loopoptocht. Je zou zeggen.. dat de naam ‘loop’ optocht al genoeg zegt en ’t is dan ook Suriname waar het zich zou afspelen. Nou het zal op een Chinees tempo zijn gegaan (we dachten makkelijk op tijd te zijn en liepen dus rustig naar ons plekje toe.. de optocht was al bezig en wij dachten ‘laten we snel naar het begin toe lopen’..) We hebben het geweten.. heel Paramaribo doorgerend en vervolgens binnendoor naar de eindstop #ZWETEN ZWETEN KLEDDERNAT#, zeker geen aanrader. De optocht was leuk om mee te maken, wat fotootjes geschoten, vervolgens een show met dansers, toespraken en de avond werd afgesloten met het afschieten van een 160 meters lange pagara, oftewel KNALvuurwerk. Vooral als je dan ook nog vooraan gaat staan op een meter afstand dan vliegt het je letterlijk om de oren.

HAVANA TIJD. Havana? Ja een salsaclub, waar ik na zoveel tijd nog geen één keer was geweest. Het was gezellig en leuk! Daarvoor nog een feestje gehad en in Havana, samen met Lotte, een paar uurtjes met onze mond open gestaan om te kijken naar de salsa-skills van menig Surinamer. Erg mooi! Om half twee werd er andere muziek gedraaid en meteen stonden alle Nederlanders weer op de vloer ipv aan de zijkant.

Andere feestjes waar ik deze maand ben geweest waren afscheidsfeestjes, verjaardagfeestjes, pool party (ook erg nice hier in SU), salsafeest (Salsuri), Jazzevent en gewoon gezelligheid.

Vorig weekend (26-27) een trip gemaakt naar Nickerie/BigiPan met huisgenootjes en nog een stuk of 15 man.




Stukje Wiki:

‘’ Het Bigi Pan Bijzonder Beheersgebied ligt ten noorden van Nieuw Nickerie. Het gebied is vernoemd naar Bigi Pan, wat het grootste kustmeer van Suriname is en er middenin ligt. Via het Jamaerkanaal is het verbonden met de Nickerierivier.

Het gebied staat bekend om zijn vele vogels. Naast lokale vogels zijn er vogels die uit het koude Canada en Noord-Amerika neerstrijken om hier te overwinteren en het als voedselbron te gebruiken. Tot die vogels behoren De Rode Ibis, de Lepelbek, de Skurki, de Sabaku en de Snepi. Mede hierdoor is dit areaal samen met de natuurreservaten Coppenamemonding en Wia Wia op 4 maart 1989 opgenomen in het Western Hemisphere Shorebird Reserve Network.

Het Bigi Pan Bijzonder Beheergebied heeft een landoppervlakte van ruim 68.000 hectare, waarvan 15.000 is ingepolderd voor rijstbouw. Er komt ook veeteelt voor. ‘’




Het is een prachtig natuurgebied en zeker de moeite waard om een busreisje van 5-7 uren en een klein bootreisje voor te maken. Ook gezelligheid, sapjes, muziek en dansjes waren er volop aanwezig.
Accommodatie was een huisje op het water. Ook werd er de mogelijkheid geboden om te slapen in je eigen opgehangen hangmat ….. hihi
Dag twee bestond uit vogels spotten, wat ook zeker een interessant bootreisje was met veel rare snuiters, en modderbaden (ik had verwacht dat hier een speciaal plekje voor was, maar komt er op neer dat je overal wel gewoon in het water had kunnen duiken en de drassigheid van de bodem kon pakken). Was leuk hoor ;)

Door de tijd heen naar mijn fysio geweest die me er doorheen sleept bij mijn zware tijden hier in SU. Zo ook dit weekend (vierdaagse trip 1-4 nov) een behoorlijke domper. Rugpijn #$@.. Desondanks wel een zeer leuke tijd gehad.

Onze gids en tevens vriend heeft me door het weekend heen geholpen. Hij heeft gelica (soort mentol) op me rug gedaan bij activiteiten die we gingen maken. (achteraf hoorde ik van mijn fysio dat dit niet meteen op je huid moet, maar dat er eerst een laagje olie overheen moet. ‘Waarom?’ was mijn reactie. ‘Omdat je anders wel een leren huid moet hebben, men krijgt er brandplekken van’. Gelukkig bij mij niet het geval, en ’t was HEERLIJK.. even al die pijn weg. Het verdooft de pijn als het ware, dus hup wat zalf er op en weer door!

De trip was naar Ralleighvallen/Voltzberg.



Wiki:

‘’ Raleighvallen - Voltzberg, gelegen aan de boven Coppename rivier is één van de laatste grote, onbewoonde en ongerepte rivieren op aarde. Het is onderdeel van 1,6 miljoen hectare grote Centraal Suriname Natuurreservaat en staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO’’




Gezellig (privé) clubje, veel dieren (kaaiman, vogels, vissen o.a. de kumaru en piranha (ook lekker om te eten, nom nom) aapjes en meer), sapjes, lekker meeblèren met de muziek ‘‘enn ik weet niet wat ik doe-oe oe-hoe’, drank in overvloed, jamsessies met de Kwintiband aka Raleighboys (nodig je me uit voor een nieuwe sessie? ;) Ik koop een trommel en stokkie!!), een nieuwe betekenis gekregen bij de woorden ‘finaal afgaan’ en verder strompelend, vliegend of stapje voor stapje rotsblokken en oerwoud op en af.

Door een chille groep kon ik/we na één dagje verzaken en een programmawissel ‘fluitend’ de Voltzberg op en rennend de berg weer af. Met 100 volt de berg op en met 220 volt de berg weer af. De Voltzberg is 250 meter hoog, het laatste stukje is pittig maar prima te doen ;)

Al met al dus voor mij tot nu toe drie mooie maanden gehad en de volgende drie maanden zullen vast nog veel moois brengen. Binnenkort met Lotte nog een tripje door het binnenland op eigen vervoer (spannend!), feestjes, vast nog met de meiden van me huis en anderen een aantal activiteiten/trips, papa en mama die nog komen in januari en nog veel meer.

En natuurlijk, mijn stage ;) Het gaat goed, ik lig goed op schema en laatst een afspraak gehad met kwaliteitsmanager en tevens vriend van mijn baas. Hij was erg positief en ik zit op de goede weg!
Het is even doorpakken maar het gaat super dus!

Tot mijn volgende verhaaltje iedereen!

Brasasss vanuit SU

  • 07 November 2013 - 19:15

    Immie:

    Volgens mij kom jij nooit weer terug naar ons saaie koude en natte kikkerlandje. Wat een feest daar in Suriname.
    Dikke knuf!!!!!

    Immie

  • 08 November 2013 - 18:39

    Hans:

    Fantastische foto's Karin!
    We missen je erg in Nederland!
    Nog even een vraag, zou jij een fles Parbo bier mee kunnen nemen?
    Veel plezier in Surimaribo, Liefs Hans!!!!! (L)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 04 Aug. 2008
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 21659

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 07 Februari 2014

Paramaribo City

23 Januari 2010 - 07 Juli 2010

Barcelona City

29 Juli 2008 - 10 Januari 2009

London city

Landen bezocht: